Sunday, March 23, 2008

KEK YIS LOYANG LIZA

Baru-baru ini, saya ada mencuba satu resepi yang amat mudah cara penyediaannya. Saya mendapat ilham akan resepi ini apabila saya terbaca satu majalah resepi dari Indonesia. Beberapa bahan telah saya ubah mengikut kesesuaian selera keluarga saya. Bahan2 yang diperlukan juga tidak banyak memerlukan modal... Kek ini boleh dibakar dan juga dikukus. Terpulanglah, ikut kehendak masing-masing.


Bahan A:
2 sudu teh mauripan
200 ml susu cair
1 sudu makan gula pasir

Bahan B:
200 gram tepung gandum
100 gram oat
100 gram kacang gajus, dicincang halus (saya guna kacang tanah saja)
50 gram kismis, dipotong2
50 gram sultana, dipotong2
100 gram gula pasir
1 sudu teh baking powder
75 gram margerin
1 biji telur, dipukul ringan
1/4 sudu teh garam

Cara membuatnya:
1. Kacau rata bahan A. Biarkan selama 20 minit.
2. Campurkan tepung gandum, oat, kacang gajus, kismis, sultana, gula pasir dan baking powder. Gaul hingga rata.
3. Masukkan margerin. Gaul lagi biar sampai berbutir. Masukkan telur dan garam. Gaul lagi hingga rata.
4. Masukkan bahan A dan kacau rata. Tuang ke dalam loyang yang telahdisapu dengan margerin dan dialas kertas roti sehingga 3/4 tinggiloyang.
5. Biarkan selama 1 jam sehingga kembang.
6. Kukus selama 30 minit atau sehingga benar-benar masak atau anda boleh bakarnya selama 30 minit dengan suhu 180 darjah celcius. (Yang ni, saya buat kukus saja).

:-Sepanjang pemeraman adunan adalah lebih baik ditutup supaya adunan tidak kering.
:- Sultana adalah sejenis kismis juga, tetapi agak gelap sedikit warnanya dengan kismis.

Kek yang saya buat ni, memang sedap dengan paduan rasa kacang dan kismis. Masa saya hidangkan untuk suami, fikirnya saya ada campur pisang. Walhal tiada langsung!

No comments: